E-commerce
czyli samo napędzająca się machina
Jeżeli to czytasz to zapewne masz już za sobą epizod związany z nabyciem lub sprzedażą czegoś w sieci – czy to usługi czy też konkretnego produktu. Możliwe też, że chęć znalezienia czegoś idealnie dopasowanego do Twoich potrzeb skierowała Cię aż na rynek zagraniczny. To jest właśnie e-commerce – nieskończone możliwości wyboru. Osiągnięcie stanu zajęło jednak wiele lat systematycznego rozwoju nowoczesnych technologii opartych na przemyśle IT. Teraz świat e-commerce ewoluuje w bardzo szybkim tempie, podobnie jak oczekiwania klientów. Machina ruszyła i z roku na rok pędzi coraz szybciej…
A jak wygląda sytuacja w Polsce?
18% rocznie – w takim tempie rozwija się rynek e-commerce w naszym kraju. Grupa Integer.pl szacuje, że na koniec 2018 roku jego wartość wyniesie 47 mld zł. Jak te liczby wyglądają na tle reszty Europy? Utrzymując podobne tempo wzrostu za ok. 3 – 4 lata zajmiemy czwarte miejsce w UE – wyprzedzą nas tylko Wielka Brytania, Francja i Niemcy. Brzmi zachęcająco, prawda?
Trzeba pamiętać, że współczesny biznes niemal nie istnieje jeśli nie ma go w sieci – brak jego wirtualnego odpowiednika może wzbudzać podejrzenia co do profesjonalizmu danej firmy, a przecież to zaufanie do danej marki jest jednym z głównych czynników motywujących do wyboru danego produktu.
Gdzie szukać swojej szansy?
Zdecydowanie w niszy rynkowej. Jest to słabo zagospodarowany obszar rynku skupiający niewielką grupę odbiorców – co za tym idzie – nie posiadający dużej konkurencji. Mniejsza konkurencja generuje za to niższe koszty w zakresie marketingu Twojego produktu. Pamiętaj również, że większy rynek to większe koszty logistyczne. Same plusy? Niekoniecznie – czasem grono odbiorców może być na tyle wąskie, że nie będzie w stanie przynieść działalności zysku. Pamiętaj jednak, że e-commerce to rynek międzynarodowy i w bardzo prosty sposób możesz skierować swoją działalność w stronę klientów zagranicznych. Przy wyborze niszy kluczowe będą Twoje zainteresowania i wiedza w zakresie oferowanego produktu – bez tego nie odniesiesz upragnionego sukcesu.
Kolejnym ważnym punktem jest opracowanie strategii marketingowej. Pamiętaj jednak, by na początku zachować prostotę i poznać swe ograniczenia. Jeśli dopiero startujesz z biznesem w sieci, szukaj prostych kanałów. Warto łączyć ich potencjał! Oto przykłady niektórych z nich:
Google Adwords
Facebook
Allegro
Mailing
Remarketing
Porównywarki
Google Merchant
Pozycjonowanie
Youtube
SEO
Możesz też skorzystać ze wsparcia dostępnych na rynku programów benefitowych dedykowanych młodym firmom, dzięki którym zyskasz „paczkę” przydatnych produktów i usług w bardzo atrakcyjnych cenach. Przykładem takiego rozwiązania jest www.businesssupporter.pl
Chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na temat budowania kampanii marketingowych? Możesz skorzystać z doradztwa biznesowego, prawnego i księgowego w ramach Programu doradczego #Academy_Smolna. Ten bezpłatny program dedykowany jest wszystkim tym, którzy prowadzą już swój własny biznes lub dopiero myślą o jego założeniu. Doświadczeni eksperci podczas indywidualnych spotkań pomogą Ci dobrać odpowiednie strategie działania, źródła finansowania oraz dadzą Ci wskazówki w aspektach prawnych i księgowych. Zapisy pod linkiem: https://academysmolna.nakiedy.pl
Kolejny krok: stwórz bazę powracających klientów
Zbudowanie stałej bazy klientów jest niemalże konieczne jeśli mamy w zamiarach zbudowanie stabilnego biznesu, przynoszącego realne zyski. By to zrobić – musimy zacząć od budowania siły swojej marki. Doskonale wiemy, że dobra marka potrafi wygrać z tańszym produktem. Klient, który dokona bezpiecznego zakupu towaru lub usługi zazwyczaj chętnie wraca, dlatego warto zadbać o bezpieczeństwo transakcji. Jest to pierwszy krok do zbudowania pozytywnego wizerunku Twojej firmy. Warto także zadbać o dodatkowe przywileje wynikające z częstych zakupów – budujesz tym samym przywiązanie do Twojej marki. Bardzo ważne jest także szczegółowe przedstawienie oferowanego produktu/usługi. Wyeliminuj wszystkie potencjalne pytania, które mogą rodzić się w głowie klienta.
Branża e-commerce, która jest w praktyce bardzo konkurencyjna po pewnym czasie zaczyna generować wyższe koszty marketingu – są one na pewnym etapie niezbędne. Pamiętaj, że klienci to Twój priorytet, a koszty po pewnym czasie zwrócą się z nawiązką.
Analiza czynników zewnętrznych + analiza danych = sukces
Wyciąganie wniosków z dotychczasowej działalności jest w tej dziedzinie niezbędne. Powinieneś wybrać kilka najważniejszych metryk dla swojego biznesu, które dostarczą Ci istotnych informacji o skuteczności prowadzonych przez Ciebie działań i w konsekwencji poprowadzą Cię do zysku. Jakie to mogą być metryki? Na przykład ilość zamówień od klientów, którzy już wcześniej dokonali zakupu, średnia wartość koszyka czy po prostu ilość transakcji zawartych w konkretnych okresach w roku. Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi usprawniających analizę statystyczną Twojej działalności w sieci. A jaki jest klucz do prawidłowej analizy takich metryk? Łączenie wyników z czynnikami zewnętrznymi. Kluczowe jest szukanie powiązań pomiędzy trendami w sprzedaży a tym, co się dzieje w otoczeniu biznesu – nowa konkurencja, aspekty demograficzne, wprowadzenie nowych regulacji prawnych – to są tylko niektóre z takich czynników. W branży e-commerce niezwykle ważna jest umiejętność takiej interpretacji. Im szybciej zaczniesz działać w ten sposób tym szybciej osiągniesz zysk!
Powyżej przedstawiłam tylko najważniejsze aspekty związane z rynkiem e-commerce. Na pytanie czy warto w nim uczestniczyć odpowiadam – jak najbardziej! Rynek staje się coraz bardziej chłonny a jakość oferowanych usług rośnie z roku na rok. Pamiętaj, że obojętnie czy korzystasz z handlu w sieci w roli klienta czy też prowadzisz w niej swoją działalność – jesteś czynnym uczestnikiem rynku e-commerce i przyczyniasz się tym samym do budowania wysokiej pozycji naszego kraju na arenie międzynarodowej.
Do zobaczenia! https://academysmolna.nakiedy.pl/