E-commerce czyli samonapędzająca się machina

Jeżeli to czytasz to zapewne masz już za sobą epizod związany z nabyciem lub sprzedażą czegoś w sieci – czy to usługi czy też konkretnego produktu. Możliwe też, że chęć znalezienia czegoś idealnie dopasowanego do Twoich potrzeb skierowała Cię aż na rynek zagraniczny. To jest właśnie e-commerce – nieskończone możliwości wyboru. Osiągnięcie stanu zajęło jednak wiele lat systematycznego rozwoju nowoczesnych technologii opartych na przemyśle IT. Teraz świat e-commerce ewoluuje w bardzo szybkim tempie, podobnie jak oczekiwania klientów. Machina ruszyła i z roku na rok pędzi coraz szybciej…

A jak wygląda sytuacja w Polsce?

18% rocznie – w takim tempie rozwija się rynek e-commerce w naszym kraju. Grupa Integer.pl szacuje, że na koniec 2018 roku jego wartość wyniesie 47 mld zł. Jak te liczby wyglądają na tle reszty Europy? Utrzymując podobne tempo wzrostu za ok. 3 – 4 lata zajmiemy czwarte miejsce w UE – wyprzedzą nas tylko Wielka Brytania, Francja i Niemcy. Brzmi zachęcająco, prawda?

Trzeba pamiętać, że współczesny biznes niemal nie istnieje jeśli nie ma go w sieci – brak jego wirtualnego odpowiednika może wzbudzać podejrzenia co do profesjonalizmu danej firmy, a przecież to zaufanie do danej marki jest jednym z głównych czynników motywujących do wyboru danego produktu.

 

Gdzie szukać swojej szansy?

Zdecydowanie w niszy rynkowej. Jest to słabo zagospodarowany obszar rynku skupiający niewielką grupę odbiorców – co za tym idzie – nie posiadający dużej konkurencji. Mniejsza konkurencja generuje za to niższe koszty w zakresie marketingu Twojego produktu. Pamiętaj również, że większy rynek to większe koszty logistyczne. Same plusy? Niekoniecznie – czasem grono odbiorców może być na tyle wąskie, że nie będzie w stanie przynieść działalności zysku. Pamiętaj jednak, że e-commerce to rynek międzynarodowy i w bardzo prosty sposób możesz skierować swoją działalność w stronę klientów zagranicznych. Przy wyborze niszy kluczowe będą Twoje zainteresowania i wiedza w zakresie oferowanego produktu – bez tego nie odniesiesz upragnionego sukcesu.

Kolejnym ważnym punktem jest opracowanie strategii marketingowej. Pamiętaj jednak, by na początku zachować prostotę i poznać swe ograniczenia. Jeśli dopiero startujesz z biznesem w sieci, szukaj prostych kanałów. Warto łączyć ich potencjał!  Oto przykłady niektórych z nich:

  • Google Adwords
  • Facebook
  • Allegro
  • Mailing
  • Remarketing
  • Porównywarki
  • Google Merchant
  • Pozycjonowanie
  • Youtube

 

Możesz też skorzystać ze wsparcia dostępnych na rynku programów benefitowych dedykowanych młodym firmom, dzięki którym zyskasz „paczkę” przydatnych produktów i usług w bardzo atrakcyjnych cenach. Przykładem takiego rozwiązania jest www.businesssupporter.pl

e-commerce

Chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na temat budowania kampanii marketingowych? Możesz skorzystać z doradztwa biznesowego, prawnego i księgowego w ramach Programu doradczego #Academy_Smolna. Ten bezpłatny program dedykowany jest wszystkim tym, którzy prowadzą już swój własny biznes lub dopiero myślą o jego założeniu. Doświadczeni eksperci podczas indywidualnych spotkań pomogą Ci dobrać odpowiednie strategie działania, źródła finansowania oraz dadzą Ci wskazówki w aspektach prawnych i księgowych. Zapisy pod linkiem: https://academysmolna.nakiedy.pl 

 

Kolejny krok: stwórz bazę powracających klientów

Zbudowanie stałej bazy klientów jest niemalże konieczne jeśli mamy w zamiarach zbudowanie stabilnego biznesu, przynoszącego realne zyski. By to zrobić – musimy zacząć od budowania siły swojej marki. Doskonale wiemy, że dobra marka potrafi wygrać z tańszym produktem. Klient, który dokona bezpiecznego zakupu towaru lub usługi zazwyczaj chętnie wraca, dlatego warto zadbać o bezpieczeństwo transakcji. Jest to pierwszy krok do zbudowania pozytywnego wizerunku Twojej firmy. Warto także zadbać o dodatkowe przywileje wynikające z częstych zakupów  – budujesz tym samym przywiązanie do Twojej marki. Bardzo ważne jest także szczegółowe przedstawienie oferowanego produktu/usługi. Wyeliminuj wszystkie potencjalne pytania, które mogą rodzić się w głowie klienta.

Branża e-commerce, która jest w praktyce bardzo konkurencyjna po pewnym czasie zaczyna generować wyższe koszty marketingu – są one na pewnym etapie niezbędne. Pamiętaj, że klienci to Twój priorytet, a koszty po pewnym czasie zwrócą się z nawiązką.

Analiza czynników zewnętrznych + analiza danych = sukces

Wyciąganie wniosków z dotychczasowej działalności jest w tej dziedzinie niezbędne. Powinieneś wybrać kilka najważniejszych metryk dla swojego biznesu, które dostarczą Ci istotnych informacji o skuteczności prowadzonych przez Ciebie działań i w konsekwencji poprowadzą Cię do zysku. Jakie to mogą być metryki? Na przykład ilość zamówień od klientów, którzy już wcześniej dokonali zakupu, średnia wartość koszyka czy po prostu ilość transakcji zawartych w konkretnych okresach w roku. Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi usprawniających analizę statystyczną Twojej działalności w sieci. A jaki jest klucz do prawidłowej analizy takich metryk? Łączenie wyników z czynnikami zewnętrznymi. Kluczowe jest szukanie powiązań pomiędzy trendami w sprzedaży a tym, co się dzieje w otoczeniu biznesu – nowa konkurencja, aspekty demograficzne, wprowadzenie nowych regulacji prawnych – to są tylko niektóre z takich czynników. W branży e-commerce niezwykle ważna jest umiejętność takiej interpretacji. Im szybciej zaczniesz działać w ten sposób tym szybciej osiągniesz zysk!

 

Powyżej przedstawiłam tylko najważniejsze aspekty związane z rynkiem e-commerce. Na pytanie czy warto w nim uczestniczyć odpowiadam – jak najbardziej! Rynek staje się coraz bardziej chłonny a jakość oferowanych usług rośnie z roku na rok. Pamiętaj, że obojętnie czy korzystasz z handlu w sieci w roli klienta czy też prowadzisz w niej swoją działalność – jesteś czynnym uczestnikiem rynku e-commerce i przyczyniasz się tym samym do budowania wysokiej pozycji naszego kraju na arenie międzynarodowej.

Do zobaczenia! https://academysmolna.nakiedy.pl/